Holistický model životního cyklu informačních systémů založený na využití objektově orientovaného přístupu a metod aplikované matematiky

Informace o projektu

Poskytovatel
České vysoké učení technické v Praze
Program
Studentská grantová soutěž ČVUT
Číslo projektu
SGS17/197/OHK4/3T/14
Zahájení projektu
Ukončení projektu
Popis projektu

Tvorba softwarových aplikací pro podnikové informační systémy a podobné problémové domény je zacílena na analýzu požadavků a na umění návrhu systémů, čili jde o přesun hlavního zájmu od programování k modelování a k následnému testování. Tento přístup založený na strategii tvorby aplikací pomocí důkladného modelování zadání, konceptuálního modelování a modelování návrhu řešení, které se uplatňuje nejen v automatizaci tvorby programového kódu, ale slouží také jako podklady pro testování. Typickým nástrojem je zde UML - Unifikovaný modelovací jazyk a jeho příbuzný nástroj BPMN - Business Process Modelling Notation.

Naše myšlenka holistického pohledu na tvorbu softwaru se snaží překlenout sémantickou mezeru mezi dvěma světy: Světem businessu, který je založen na procesech a který dnes typicky používá BPMN nebo zjednodušený UML a jehož pochopení vyžaduje důkladné znalosti z oblasti řešené problémové domény, a světem ICT, který typicky používá podrobný UML a příslušná objektová programovací prostředí. Snažíme se o nalezení takového přístupu k modelování, abychom v ideálním případě mohli modely postupně transformovat od samotného popisu zadání v BPMN přes jejich rozpracování v UML až do výsledné programové realizace. Výhodou je kromě možnosti algoritmizace tohoto postupu také vyšší kvalita vlivem minimalizace výskytu chyb, které mohou být rozpoznány ještě dříve, než by software byl sestaven. Chceme na modely (diagramy) i na programový kód jednotně nahlížet jako na formální strukturu popsanou pomocí grafů a relací tak, aby proces tvorby softwaru mohl být algoritmicky popsán jako postupná transformace této struktury.

Cílem projektu je sestavit soubor existujících jednotlivých nástrojů a technik a také vyvinout vlastní dílčí techniky a nástroje tak, aby umožnily pod jedním společným objektově orientovaným paradigmatem postupně modelovat celý životní cyklus tvorby softwarové aplikace. Náš projekt by měl mít přínosy do oblasti teorie modelování softwarových systémů, metodol